ایمپلنت دندان

ایمپلنت یک روزه در دندان در کرج

ایمپلنت یک روزه در دندان در کرج سبب تسریع در بهبود و جایگزینی مناسب دندان یا دندان های از بین رفته می‌باشد. در این روش بلافاصله پس از کشیدن دندان ها، پایه ایمپلنت جای گذاری شده و سپس روکش یا تاج بر روی آن فیکس می‌شود. شرط ایمپلنت یک روزه دندان وجود بافت های استخوانی قوی و مناسب برای بیمار می‌باشد، زیرا موفقیت این روش، به میزان استحکام استخوان فک بستگی دارد. ایمپلنت فوری دندان برای بسیار ازبیماران توسط دکتر نجمه زندی پور انجام شده و رضایت کافی نیز برای بیماران حاصل شده است. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره ایمپلنت برای شما بیان کنیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان در کرج یا dental implants in karaj  یک پروتز از جنس تیتانیوم می‌باشد که توسط پزشک معالج در استخوان فک شما جای گذاری شده که پس از جایگذاری روکش آن نقشی مانند دندان های طبیعی فک را ایفا می‌کند. این آلیاژ تیتانیم در واقع از پایدارترین و سازگارترین های موجود برای بدن ما می‌باشد.

بسیاری از افراد با گذشت زمان بنا به دلایل متعددی همچون افزایش سن، ضربه خوردن، کشیدن دندان و… دندان های خود را از دست می‌دهند. این موضوع باعث ایجاد مشکلات متعددی در فرم ظاهری صورت، لبخند و طرز صحیح غذا خوردن و صحبت کردن افراد می‌شود. تا سال های پیش افراد برای جبران دندان های از دست رفته خود از دندان مصنوعی استفاده می‌کردند از آن جایی که این روش مشکلاتی را برای افراد ایجاد می‌کرد روش بهتری به نام ایمپلنت جایگزین آن شد. ایمپلنت دندان یک راه دائمی برای جایگزینی دندان در بیمارانی که به دلایل گوناگون دچار از دست رفتگی دندان شده اند. این روش درمانی شامل یک پیچ فلزی و یک دندان مصنوعی (تاج) می‌باشد که پیچ فلزی مذکور جایگزین قسمت ریشه دندان از دست رفته می‌شود و یک دندان مصنوعی (تاج) که بر روی قسمت پیچ (پایه) ثابت می‌شود و به فضای داخلی فک (دهان) شما نمای دندان واقعی می‌بخشد.

ایمپلنت یک روزه دندان

مراحل انجام ایمپلنت یک روزه

برای شروع هر کار دندانپزشکی ابتدا یک جلسه مشاوره با پزشک معالج باید انجام شود. در صورتی تصمیم شما برای ایمپلنت فوری دندان قطعی شد، عکس برداری از فک و معاینات استخوان فک برای ارزیابی نهایی فک و دهان شما انجام می‌شود. تصویربرداری می‌تواند شامل عکس ایکس ری، سی تی اسکن و یا اسکن سه بعدی فک باشد.عمده فوکوس بر روی این تصاویر برای تعیین تراکم استخوان فک می‌باشد. گام بعدی و به نوع قدم نهایی در ایمپلنت یک روزه دندان، کاشت ایمپلنت در محل خود توسط پزشک معالج و قرار دادن روکش بر روی آن می‌باشد. در نهایت پس از ایمپلنت یک روزه دندان، شما صاحب یک دندان با شکل طبیعی و عملکرد نرمال می‌شوید. در این مرحله فک شما توسط پزشک با داروی بی حسی، بی حس می‌شود. داروی بی حسی دندانپزشکی ملقب به کارپول ترکیبی از داروی لیدوکائین و میزان کم اپی نفرین برای افزایش طول بی حسی و کاهش خونریزی در محل مورد نظر تزریق می‌شود. ایمپلنت یک روزه دندان در کرج با بی حسی ناحیه قابل انجام است. سپس پایه ایمپلنت،تاج و روکش که همگی از قبل و درجلسه معاینه مطابق با فک شما آماده شده اند، توسط پزشک معالج در محل خود قرار داده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: متخصص جراحی فک و صورت و زیبایی

مراحل ایمپلنت دندان به روش سنتی 

مراحل ایمپلنت دندان به روش سنتی شامل موارد زیر است:

  • کشیدن دندان و منتظر ماندن برای ترمیم محل لثه (زمان تقریبی مورد نیاز حدود 2ماه)
  • قرار دادن پایه ایمپلنت در فک و منتظر ماندن برای استخوان سازی و استحکام ایمپلنت( زمان تقریبی مورد نیاز بین3تا6ماه)
  • قرار دادن تاج

این روش در بازه زمانی بین5تا15ماه طول می‌کشد تا به سرانجام برسد. اگر چه روش ایمپلنت یک روزه دندان به نظر سریع و بسیار راحت تر بنظر می‌آید،اما باید توسط جراح فک و صورت معاینه شوید تا مشخص شود که آیا کاندید مناسبی برای ایمپلنت فوری دندان هستید یا خیر.

چه افرادی کاندید ایمپلنت یک روزه هستند؟

اولین شرط برای ایمپلنت فوری دندان، وجود بافت استخوانی مستحکم برای قرار دادن پایه ایمپلنت در استخوان فک می‌باشد. زیرا افرادی که تراکم استخوانی مناسب ندارند، ممکن است نیاز به لیفت سینوس و پیوند استخوان داشته باشند.

دومین شرط، عدم وجود بیماری عفونی یا التهابی فعال در دهان و حلق می‌باشد.

شرایط مهم دیگر، عدم تماس با فرد مشکوک به کرونا یا داشتن علائم مشکوک به بیماری کرونا یا هرگونه سرماخوردگی می‌باشد.

یکی از شرط های اساسی در انواع جراحی ها به خصوص اعمال جراحی فک صورت،عدم مصرف دخانیات و الکل می‌باشد. مصرف سیگار می‌تواند در روند بهبود سریع ایمپلنت یک روزه اختلال ایجاد کرده و خون رسانی بافتی را مختل نماید.

افراد با سابقه دندان قروچه هم معمولا کاندید مناسبی برای ایمپلنت فوری دندان نیستند.

مراجعینی که به طور مناسب بهداشت دندان و دهان خود را رعایت میکنند،بیماران بهتری برای انجام ایمپلنت یک روزه می‌باشند.

نداشتن زمان کافی در برخی مراجعین به دلایل مختلف (نظیر موقعیت کاری،مسافرت و…)سبب می‌شود که افراد ایمپلنت فوری دندان را انتخاب نمایند.

ایمپلنت دندان در افراد دیابتی

ایمپلنت دندان در افراد دیابتی یکی از خواسته های نسبتا رایج در بیماران مبتلا به دیابت می‌باشد. یکی از مشکلات اصلی در بیماران دیابتی بروز اختلال در گردش خون مویرگی و عدم کفایت خونرسانی بافت ها می‌باشد. از طرفی هم یکی از شروط اصلی موفقیت در ایمپلنت تغذیه مویرگی مناسب بافت لثه می‌باشد. از این رو زمانی می‌توان توقع موفقیت در ایمپلنت دندان افراد دیابتی را داشت که قند خون کنترل شده داشته باشند. میزان قند خون زمانی که در محدوده طبیعی باشد، نه تنها گردش خون بافت تضمین می‌شود، بلکه شانس بروز عفونت نیز کاهش می‌یابد.

به طور کلی توصیه دکتر نجمه زندی پور جراح فک و صورت و ایمپلنت دندان به مراجعین برای ایمپلنت دندان که دچار دیابت هستند، اولین گام پیش از ایمپلنت دندان، کنترل قند خون می‌باشد. در افراد با دیابت تشخیص داده شده، بهتر است قبل از ایمپلنت دندان حتما آزمایش بررسی قند خون ناشتا Fbs وسه ماه hbA1c انجام شود. قند خون بالا شانس عفونت محل ایمپلنت و همچنین عدم موفقیت درمان را به دلیل جوش نخوردن پایه ایمپلنت به همراه دارد.

ایمپلنت یک روزه دندان در کرج

ایمپلنت دندان در بارداری

ایمپلنت دندان در بارداری معمولا انجام نمی‌شود و توصیه ما به مادران باردار آن است که درمان را تا اتمام دوره بارداری به تعویق بیاندازند. دلایلی که پزشک ایمپلنت در بارداری را توصیه نمی‌کند، عبارتند از:

کمبود کلسیم

با توجه به اینکه جنین برای رشد و نمو خود نیاز به کلسیم دارد و این کلسیم را از بدن مادر دریافت می‌کند و از طرفی بعد از  جایگذاری پایه ایمپلنت در استخوان فک، بدن برای ترمیم استخوان فک نیاز به کلسیم دارد که جذب این کلسیم در بدن مادر ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در بدن جنین شود.

عفونت لثه

در بعضی مواقع بعد از انجام ایمپلنت ممکن است عفونت والتهاباتی ایجاد شود و مشکلاتی را برای مادر و جنین ایجاد کند.

در معرض اشعه ایکس قرار گرفتن

قبل از قرار گرفتن ایمپلنت گرفتن عکس opg از کار های معمولی است که پزشک برای به دست آوردن اطلاعاتی نظیر اندازه استخوان فک و موقعیت مناسب ایمپلنت  نیاز دارد و از آنجایی که برای اخذ این عکس از اشعه ایکس استفاده می‌شود، باعث صدمات جبران ناپذیری در جنین به خصوص در سه ماهه اول بارداری می‌شود.

داروهای بی حسی

یکی از اقدامات اساسی پیش از شروع هر کار دندان پزشکی، تزریق داروی بی حسی می‌باشد، که در دوز های بالا و به خصوص ماه های اول باعث صدمه به جنین می‌تواند شود.

استرس

با توجه به اینکه انجام  اقدامات مربوط به دندان پزشکی به طور کلی استرس آور است و ازطرفی این استرس در مادران باردار بیشتر هم می‌شود، در ماه های آخر می‌تواند انباشت این استرس ها موجب زایمان زودرس شود.

چه موقع میتوان در دوران بارداری از ایمپلنت استفاده کرد؟

بهتر است که این کار انجام نشود اما اگر الزام به انجام ایمپلنت دندان دارید بهتر است که این کار را به سه ماهه دوم بارداری موکول کنید چرا که بیشترین رشد و نمو در سه ماه اول انجام می‌شود، از طرفی هم در سه ماهه سوم بارداری، احتمال زایمان زودرس می‌باشد. لازم به ذکر است همزمان با انجام این کار باید با پزشک زنان خود نیز در این رابطه مشورت کنید تا آسیبی به جنین وارد نشود.

هزینه ایمپلنت یک روزه دندان در کرج

به طور کلی هزینه ایمپلنت فوری دندان به نوع پروتز استفاده شده  و مهارت پزشک معالج شما بستگی دارد. متاسفانه به دلایل گوناگون،امکان تعیین قیمت مشخص برای ایمپلنت فوری دندان وجود ندارد. همچنین به دلیل انجام تمامی پروسیجرهای ایمپلنت دندان در یک روز در این روش، هزینه این روش نیز نسبت به ایمپلنت سنتی دندان کمی بالاتر خواهد بود. برای اطلاع دقیق از هزینه ها می‌توانید با پزشک خود در جلسه ی مشاوره سوالاتی مطرح کنید.

بیشتر بخوانید: دندانپزشکی اقساطی در کرج

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *