آیا ماساژ بینی بعد از عمل ضروری است؟

آیا ماساژ بینی بعد از عمل بینی لازم است؟

آیا ماساژ بینی بعد از عمل بینی لازم است؟ ماساژ بینی بعد از عمل از روش هایی است که می‌تواند در بهبود درد و تورم بینی به بیمار کمک زیادی کند و سرعت بهبودی را افزایش دهد. ماساژ بینی بعد از جراحی بینی یکی از تکنیک هایی است که به جراحان کمک می‌کند که فرم بینی را مطابق چیزی که از قبل طراحی کرده اند تنظیم کنند. اگر طریقه ماساژ بینی بعد از عمل بینی درست نباشد ممکن است عوارضی را ایجاد کند به همین منظور در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره ماساژ بینی و فوائد آن بیان کنیم، با ما همراه باشید.

نحوه ماساژ دادن بینی بعد از جراحی

ماساژ بینی بعد از جراحی بینی در کرج اغلب بعد از برداشتن گچ از روی بینی بعد از هفته ی دوم توصیه می‌شود. برای انجام ماساژ می‌توانید روبروی آینه ایستاده و برای 1 دقیقه با استفاده از شست دو دست به دو طرف بینی فشار ملایم و کافی وارد کنید و شست را ثابت نگه دارید. در حین ماساژ دادن به این نکته توجه داشته باشید که حتما در دو طرف بینی فشار یکسان و مساوی به هر دو طرف بینی وارد شود و هرگز به قسمت بالایی پل استخوان، فشاری وارد نکنید. لازم است انگشت شست شما از لبه ی استخوانی بینی پایین تر قرار بگیرد. دست خود را هرگز به سمت راست و یا چپ حرکت ندهید و بینی خود را به کمک انگشتان دست به سمت گونه ها ماساژ دهید.

ماساژ بینی بعد از عمل

ضرورت انجام ماساژ بینی بعد از عمل

در جراحی بینی معمولا استخوان بینی استئوتومیزه می‌شود یعنی استخوان بالای بینی شکسته و جمع می‌شود. بنابراین در روز اول بعد از جراحی بینی معمولا کبودی و تورم زیادی را تجربه می‌کنید. در این مدت پوست، غضروف و استخوان در حال جوش خردن هستند بنابراین مایع بینابینی بین پوست و استخوان یا غضروف بینی تشکیل می‌شود. این مایع که آن را به صورت تورم مشاهده می‌کنیم، در 10 روز اول به اوج خود می‌رسد. پس از 10 روز تا پایان ماه دوم، پوست شروع به کلاژن سازی می‌کند. مایع بینابینی نیز با فشار چسب بینی و همچنین ترمیم عضلات و استخوان ها، به تدریج کاهش می‌یابد که موجب می‌شود تورم از بین برود. ماساژ بینی باعث می‌شود که مسیر لنفاوی فعال شده و مایع بینابینی را به قسمت های دیگر صورت هدایت کند تا بین پوست و غضروف باقی نماند.

تا چند روز بعد از عمل بینی باید ماساژ داد؟

زمان انجام دادن ماساژ بینی بعد از عمل بینی بسته به پزشک و نوع عمل شما برایتان در نظر گرفته می‌شود. برای مثال در برخی موارد ممکن است که پزشک توصیه کند که چند روز بعد از عمل بینی ماساژ را شروع کنید. ولی برخی پزشکان ممکن است تا چند هفته بعد از عمل ماساژ را توصیه کنند. معمولا در مدت زمان یک تا دو هفته بعد از عمل بینی پزشک ممکن است به شما اجازه دهد تا ماساژ را شروع کنید. در هر صورت باید همیشه به دستورالعمل های پزشک خود توجه کنید.

انواع ماساژ بینی بعد از عمل

بسته به نوع بینی (گوشتی یا استخوانی)، فرم بینی و این که هدف پزشک از تجویز ماساژ چیست سه نوع مختلف ماساژ بینی بعد از جراحی وجود دارد. با این حال، تنها جراح شما می‌تواند تشخیص دهد که کدام یک از ماساژها برای شما مناسب است. انواع ماساژ بینی بعد از عمل شامل موارد زیر است:

ماساژ قسمت استخوانی بینی

قسمت استخوانی بینی در بالاترین قسمت قرار دارد. این بخش به استخوان های فک بالا و پیشانی متصل می‌شود. برای ماساژ آن باید تمرکز روی قسمت استخوانی و دیواره های جانبی بینی باشد. اگر ماساژ برای تسکین تورم عمومی بینی و هدایت مایع بینابینی است، دو انگشت خود را در دو طرف بینی قرار دهید، سپس بینی را به آرامی به سمت گونه ها و اطراف ماساژ دهید. با این حال اگر ماساژ با هدف تسکین تورم یک طرفه بینی یا کج شدن جزئی تیغه بینی پس از جراحی باشد، به هیچ وجه نباید نوک بینی و پشت آن را لمس کرد. یک طرف بینی را با انگشت اشاره نگه دارید، سپس به سمتی که متورم یا کج شده کمی فشار ملایم وارد کنید. به این ماساژ، ماساژ فشار بینی نیز می‌گویند. این ماساژ در کاهش التهاب عمومی بینی، التهاب یک طرفه بینی و همچنین رفع کجی بینی بعد از جراحی تاثیر بسزایی دارد.

ماساژ نوک بینی

قسمت پایینی هرم بینی که از غضروف پایینی تشکیل شده است، نوک بینی نامیده می‌شود. ماساژ نوک بینی فقط روی همین قسمت انجام می‌شود. باید برای این نوع از ماساژ، با دو انگشت اشاره نوک بینی خود را بگیرید و سپس آن را به آرامی به سمت بیرون ماساژ دهید. این تکنیک معمولا برای بینی های گوشتی با تیغه های بزرگ و ضخیم به منظور کاهش التهاب پوست و جوش دادن مجدد پوست به غضروف انجام می‌شود.

ماساژ پشت بینی

فاصله بین فرورفتگی بالای بینی که در آن استخوان بینی به استخوان پیشانی می‌چسبد تا نوک بینی، پشت بینی یا دورسم نامیده می‌شود. محل اتصال استخوان به ماهیچه های بینی، جایی که معمولا قوز وجود دارد، راینیون نامیده می‌شود. در ماساژ پشت بینی با یک انگشت از پایین و نزدیک به نوک بینی به سمت بالا ماساژ می‌دهیم. مناطقی که برآمدگی بیشتری دارند باید بیشتر ماساژ داده شوند.

درباره ماساژ بینی بعد از عمل

فواید ماساژ بینی

هر توصیه ای که از سوی بهترین جراح بینی در کرج برای دوره نقاهت و مراقبت های بعد از بینی به شما ارائه می‌شود، قطعا در نتیجه و بهبودی سریعتر شما تاثیر مثبتی دارد. مهمترین فواید ماساژ بینی بعد از جراحی بینی عبارتند از:

  • کاهش درد
  • تسریع روند بهبودی و فرم گیری بهتر بینی
  • کمک به کاهش ورم و کبودی ایجاد شده با تحریک خونرسانی به آن ناحیه
  • بهتر شدن جریان خون و اکسیژن
  • کمک به جلوگیری از بافت اسکار
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *