چسب زدن بعد از جراحی بینی

چسب زدن بعد از جراحی بینی چقدر اهمیت دارد؟

چسب زدن بعد از جراحی بینی چقدر اهمیت دارد؟ چسب زدن بینی از مهم ترین بخش های مراقبتی بعد از جراحی است که باید به درستی رعایت شود و موجب کاهش سریعتر ورم بینی، تسریع روند بهبودی و دستیابی به نتایج بهتر می‌شود. بعضی از جراحان بینی اهمیت زیادی به نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل می‌دهند و حتی بعضی معتقدند که برخی از عیوب به دلیل زدن ناصحیح چسب بعد از عمل پدید می‌آید. در این مقاله تاثیر چسب زدن بعد از جراحی بینی را مورد بحث قرار خواهیم داد.

اهمیت چسب زدن بعد از جراحی بینی

پس از انجام جراحی بینی در کرج، استفاده از چسب برای حفاظت از بینی و حمایت از فرآیند بهبودی از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد. چسب زدن نقش مهمی در ترمیم مناسب و حفظ شکل صحیح بینی پس از جراحی بینی ایفا می‌کند. در ادامه به نکات مهمی در خصوص اهمیت چسب زدن به بینی اشاره می‌کنیم:

  • چسب زدن پس از جراحی بینی موجب حمایت از ساختارهای بینی که به طور موقت ضعیف شده اند می‌شود و از حرکت غیر طبیعی آن ها جلوگیری می‌کند.
  • چسب زدن به بینی می‌تواند راحتی بیشتری برای بیمار فراهم کرده و از لمس یا ضربه به بینی جلوگیری می‌کند.
  • چسب زدن به بینی به حفظ شکل و ساختارهای صحیح بینی کمک می‌کند و موجب اجتناب از انحرافات یا تغییرات غیر مطلوب در شکل بینی می‌شود.
  • جراحی بینی معمولا با ورم در ناحیه جراحی همراه است. چسب زدن موجب کاهش ورم موقت و کنترل آن می‌شود.
چسب زدن بعد از جراحی بینی چقدر اهمیت دارد؟

مدت زمان چسب زدن بعد از عمل بینی

مدت زمان استفاده از چسب بعد از عمل بینی به نوع جراحی، فرم بینی، ضخامت پوست و توصیه های پزشک شما بستگی دارد. عموما چسب زدن به بینی بعد از جراحی به مدت یک تا دو هفته ادامه دارد. حتی در برخی از موارد برخی از پزشکان چسب زدن به بینی هنگام خوابیدن را 3 ماه توصیه کرده اند. در تمام مدتی که شما از چسب روی بینی استفاده می‌کنید، بینی روند بهبودی را پشت سر می‌گذارد. بدین معنا که گوشت بینی جراحی شده در حال جوش خوردن است و بهترین زمانی است که با چسب زدن می‌توان به فرم گیری بهتر آن کمک کرد. به این نکته توجه داشته باشید که برای آن دسته از افرادی که بینی آنها مشکلات ظاهری زیاد دارد، مدت زمان چسب زدن بیشتر از سایرین می‌باشد، زیرا بافت های داخلی، استخوان میانی و غضروف آنان بیشتر با آسیب مواجه شده و برای ترمیم و بازیابی به مدت زمان طولانی تری نیاز است.

نحوه صحیح چسب زدن بعد از عمل بینی

چسب زدن به بینی باید به درستی و اصولی انجام شود و بهتر است که دفعات اول این کار را به بهترین جراح بینی در کرج بسپارید و بعد از یادگرفتن نحوه صحیح چسب زدن، این کار را خودتان در منزل انجام دهید. نکته ای که پیش از چسب زدن به بینی باید مد نظر قرار دهید این است که حتما باید پیش از اینکه وارد روند چسباندن شوید، نواحی بینی و اطراف آن را با ضدعفونی کننده هایی مانند الکل شستشو دهید. البته این کار باید با دقت انجام شود تا آسیبی به بینی وارد نشود. تمامی این نواحی باید تمیز باشد تا چسب به درستی روی این محل قرار گیرد. مراحل چسب زدن بینی به شرح زیر می‌باشد:

ممکن است پزشک شما برای محافظت یا پیشگیری از عفونت زخم ها پماد های مخصوص تجویز کند. بنابراین اول پمادها را مصرف کنید سپس یک قطعه چسب به اندازه 10 تا 12 سانتی متر جدا کرده و به صورت U شکل زیر بینی بزنید به گونه ای که سوراخ های بینی پوشیده نشوند. در ادامه چهار قطعه چسب به طول سه تا پنج سانتی متر جدا کرده و از سمت راست به چپ روی بینی بزنید، سعی کنید چسب ها به گونه ای زده شود که روی نوک بینی قرار نگیرند و هنگام گذاشتن چسب مراقب باشید که فشاری به بینی وارد نشود. در واقع چسب ها باید از پل بینی تا نوک بینی زده شوند و لبه های یکدیگر را بپوشانند. توجه داشته باشید چسب زدن به بینی باید با دقت انجام شده و فشار ایجاد شده روی بینی یکنواخت باشد، بنابراین بهتر است از جراح خود آموزش های لازم را دریافت کنید.

درباره چسب زدن بعد از جراحی بینی

تعویض چسب بینی

توجه داشته باشید که در ماه اول پس از جراحی، تقریبا هر 3 روز یکبار چسب را عوض کنید. پیش از برداشتن نوار چسب، آن را با آب ولرم خیس نموده سپس گوشه نوار چسب را گرفته و به آرامی با استفاده از موچین بلند کنید. برداشت نادرست چسب می‌تواند منجر به تشدید ورم و التهاب شود، به همین منظور نباید این کار باعث شود تا کوچکترین فشاری به بینی وارد شود و نباید لبه نوار چسب را بکشید تا برداشته شود زیرا با این کار احتمال جدا شدن پوستی که به بافت زیر چسبیده است وجود دارد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *