تفاوت جراحی بینی باز و بسته

تفاوت جراحی باز و بسته بینی

تفاوت جراحی باز و بسته بینی چیست؟ جراحی بینی از شایع ترین اعمال جراحی است که برای اصلاح عدم تقارن بینی، اصلاح عملکرد و ایجاد هارمونی و تناسب بینی با سایر اجزای صورت انجام می‌شود. در واقع جراحی بینی به دو روش باز و بسته قابل انجام است. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره تفاوت های این دو روش جراحی بیان کنیم، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

جراحی بینی به روش بسته

در عمل جراحی بسته بینی، برش های جراحی بینی در کرج در داخل سوراخ های بینی اعمال شده و در صورت نیاز، کناره های پره ها نیز برش می‌خورد و پوست رویی به بالا کشیده شده تا تغییرات مورد نظر اعمال گردد. کاربرد این روش بیشتر برای دستکاری و اصلاح غضروف های پایینی بینی و نوک بینی است. در جراحی بسته، تغییرات بینی از طریق برش های داخلی انجام می‌شود و جای زخم قابل مشاهده را به حداقل می‌رساند. عمل بینی بسته به دلیل کارایی و دقت در اصلاح ناهنجاری ها در بین جراحان محبوب است.

درباره تفاوت جراحی بینی باز و بسته

مزایای جراحی بینی به روش بسته

جراحی بینی به روش بسته مزایای متعددی را برای بیمارانی که آن را انجام می‌دهند ارائه می‌دهد. مزایای جراحی بینی به روش بسته عبارت است از:

  • برش های ایجاد شده در رینوپلاستی بسته در داخل سوراخ های بینی پنهان می‌شوند و پس از بهبود عملاً قابل تشخیص نیستند.
  • عدم وجود برش های خارجی معمولاً باعث تورم کمتر بعد از عمل و بهبود سریعتر در مقایسه با جراحی بینی باز می‌شود.
  • رینوپلاستی بسته شامل اختلال کمتری در بافت های بینی می‌شود که به طور بالقوه منجر به کاهش ناراحتی بعد از عمل و دوره نقاهت کوتاه تر می شود.
  • مدت زمان جراحی کوتاهتر است این ویژگی به این معنا است که این روش به دلیل برش کمتری که در آن وجود دارد به بی حسی کمتری نیاز دارد و مدت زمان جراحی آن کوتاه می‌باشد.
  • نکته بسیار مهمی که در روش بسته باید به آن توجه داشته باشیم میزان گردش خون در پوست است، از آنجا که در جراحی بینی بسته برشی بر روی کلوملا ایجاد نمی‌شود پس گردش خون در این ناحیه از پوست متوقف نمی‌شود.

جراحی بینی به روش باز

در جراحی بینی به روش باز، یک برش در تیغه بین دو سوراخ بینی ایجاد می‌شود و پس از آن جراح پوست را از ساختمان زیرین جدا می‌کند. در این وضعیت پزشک به سادگی به تمام آناتومی و ایرادات بینی اشراف خواهد داشت و برای دسترسی به سر بینی نیز امکان بهتری فراهم خواهد آمد. جراحی بینی باز دقت و قابلیت پیش بینی شکل دادن به بینی را بهبود می‌بخشد. پس از جراحی، گچ بینی روی بینی قرار می‌گیرد تا شکل جدید خود را در طول فرآیند بهبود حفظ کند. دکتر معمولا جراحی بینی باز را برای افرادی که به دنبال تغییرات قابل توجه، رفع ناهنجاری های پیچیده یا نیاز به تغییر شکل گسترده هستند، توصیه می‌کند. علاوه بر این، بیمارانی که جراحی های قبلی بینی یا نگرانی های ساختاری خاص دارند، برای عمل بینی باز مناسب تر هستند.

مزایای جراحی بینی به روش باز

جراحی بینی به روش باز، یک روش جراحی است که مزایای متعددی را نسبت به سایر تکنیک ها برای تغییر شکل بینی دارد. این روش شامل ایجاد یک برش در سراسر کلوملا، نوار پوست بین سوراخ‌های بینی است که به جراح اجازه می‌دهد پوست را بلند کند و به ساختارهای زیرین بینی دسترسی پیدا کند.  مزایای جراحی بینی به روش باز شامل موارد زیر می‌شود:

  • رویکرد بازدید مستقیم از آناتومی بینی را در اختیار جراح قرار می‌دهد و امکان تنظیمات و اصلاحات دقیق تر را فراهم می‌کند.
  • دید و دسترسی ارائه شده توسط رینوپلاستی باز جراح را قادر می‌سازد تا چارچوب بینی را با دقت بیشتری دستکاری کند که منجر به نتایج قابل پیش بینی و سازگارتر می‌شود.
  • رینوپلاستی باز برای ناهنجاری ها یا اصلاحات پیچیده بینی مناسب است، زیرا امکان ارزیابی و اصلاح ساختارهای بینی را فراهم می‌کند.
  • در این روش جراحی بینی امکان انجام پیوند غضروف و بافت در صورت نیاز وجود خواهد داشت و این کار به راحتی قابل انجام است.
تفاوت های جراحی بسته و باز بینی

درباره تفاوت بین جراحی باز و بسته بینی

تفاوت اصلی بین جراحی بینی به روش باز و بسته، وسعت، تعداد برش ها و محل برش ها است. در جراحی بینی باز، جراح دو طرف پره های بینی، قسمت پایینی پل و داخل سوراخ های بینی را برش می‌دهد تا پوست بینی را بالا بیاورد و تغییرات لازم را به طور کامل اعمال نماید. اما در جراحی بینی بسته، جراح پوست بینی را بلند نمی‌کند و فقط دو برش در ناحیه داخلی سوراخ های بینی ایجاد می‌کند. تفاوت دیگر این دو روش در مدت زمان دوره نقاهت می‌باشد. در روش باز چون جراحی با تعداد برش های بیشتری انجام می‌شود و برای تغییر و اصلاحات اساسی بینی انجام می‌شود، دوره نقاهت بیشتری دارد. همانطور که می‌دانید برای ایجاد تغییرات زیاد در ظاهر بینی مانند اصلاح انحراف بینی و حذف قوز بینی و سایر تغییرات بزرگ از روش جراحی بینی باز استفاده می‌شود. در نتیجه میزان کبودی و تورم بعد از جراحی به روش باز بیشتر از جراحی بینی بسته که برای اصلاح نوک بینی و اصلاحات جزئی استفاده می‌شود، است. یکی دیگر از تفاوت های این دو روش این است که در جراحی بینی ترمیمی نمی‌توان از روش جراحی بینی بسته استفاده کرد. علاوه بر موارد ذکر شده در جراحی باز به دلیل انجام تغییرات بزرگ در ساختار بینی مدت زمان عمل نسبت به جراحی بینی به روش بسته بیشتر است.

جراحی بینی به روش بسته بهتر است یا باز ؟

تصمیم گیری بین جراحی بینی باز و بسته در نهایت به نیازها و اهداف خاص بیمار بستگی دارد. برای بیمارانی که نیاز به تغییر شکل یا بازسازی قابل توجهی در چارچوب بینی دارند، جراحی باز به دلیل دید عالی و دسترسی به ساختارهای بینی ممکن است انتخاب بهتری باشد. از سوی دیگر، برای بیمارانی که به دنبال تغییرات جزئی در ظاهر بینی با کمترین جای زخم و زمان بهبودی کوتاه‌تر هستند، جراحی بسته ممکن است مناسب‌تر باشد. برای بیماران مهم است که با بهترین جراح بینی در کرج که در جراحی بینی تخصص دارد مشورت کنند تا مشخص کنند کدام روش برای مورد فردی آنها مناسب تر است. جراح آناتومی بینی بیمار را ارزیابی می‌کند، اهداف زیبایی شناختی او را مورد بحث قرار می‌دهد و مناسب ترین رویکرد را بر اساس این عوامل توصیه می‌کند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *